18% زيادة الحوادث الخفيفة في الشارقة خلال 2021
18% increase in light accidents in Sharjah during 2021

18% زيادة الحوادث الخفيفة في الشارقة خلال 2021
18% increase in light accidents in Sharjah during 2021

 

 

كشف سالم سعيد المدفع، الرئيس التنفيذي لشركة «رافد» لحلول المركبات أن إحصاءات «رافد» العام الماضي، شهدت زيادة في الحوادث المرورية الخفيفة، مقارنة بالعام الذي سبقه بنسبة 18%، إذ بلغ إجمالي عدد الحوادث خلال العام الاضي 82 ألفا و43 حادثا. وأكد سعي «رافد» لأن تكون رائدة في الحلول الاحترافية الشاملة والمبتكرة عالية الجودة، وهي ثمرة شراكة بين شركة الشارقة لإدارة الأصول، الذراع الاستئمارية لحكومة الشارقة، وشركة «أو دابليو إس أوتو»، وجاءت لتعمل على المساهمة الحيوية في تطوير قطاع المركبات بالمنطقة، والارتقاء بمعايير سلامة المركبات، وآلية فحصها، وتعزيز مكانة سوق تجارة السيارات في إمارة الشارقة ودولة الإمارات. مسارات رافد وأكد المدفع أن مهمات «رافد» تشمل 4 مسارات رئيسية، تتضمن فحص المركبات وتسجيلها، والخدمات السريعة للسيارات على الطرق، وإدارة الحوادث، والإدارة المتكاملة لأساطيل النقل، عبر ورشتها التي تعمل وفق أحدث الأساليب التقنية، بين أن من أبرز أسباب الحوادث المسجلة، عدم ترك مسافة أمان بين المركبات، والانشغال بغير الطريق، التي ساهمت خلال عام 2021، في تسجيل 2058 حادثا مع آخريـن، و64 ألفا و963 حادثا خفيفا، بمعدل 225 حادثا يوميا. فيما استقبل مركز الاتصال والتحكم في «رافد» مكاملات وبلاغات مختلفة منها 108 آلاف و614 مكالمة، بلاغات حوادث، و 24 ألفا و295 مكالمة استفسارات، و8574 مكالمة طلبات خدمات المساعدة على الطرق. ولفت إلى أن «رافد» تقدم عبر مقرها الرئيسي فى منطقة العزرة بمدينة الشارقة، خدمات «أوتوإكسبرس»، و«موتورتشك»، وخدمات إدارة الحوادث بمركز خدمة عملائها الموحد في منطقة الرمثاء. وهناك مراكز أخرى في المنطقة الوسطى (الذيد والمدام) والمنطقة الشرقية (خورفكان وكلباء)، وجميعها مخصصة لاستقبال استفسارات العملاء وملاحظاتهم، ولأي حلول تتعلق بقسم رافد للحوادث، وكذلك يوجد في مدينة خورفكان مركز «أوتوإكسبرس» لخدمة المركبات. موفرة خدمات الصيانة والإصلاح والتعديل والترميم لجميع أساطيل مركبات حكومة الشارقة. وتتنوع الخدمات الخاصة بإدارة الحـوادث وخدمات المساعدة على الطرق، وتمثل إصدار تقارير الحوادث المرورية الخفيفة بكل أنواعها، كالتصادم بين مركبتين وأكثر، وحوادث ضد مجهول، وحوادث صدم الجسم الثابت، وتقديم خمس خدمات رئيسية للمساعدة على الطرق. حزمة خدمات وذكر أن «رافد» تتميز بحزمة خدمات تقدم بوصفها حلولا شاملة للمركبات عبر قطاعات الأعمال المتعددة، وتتمثل بشكل رئيسي في «أوتو إكسبرس»، ويضم مركز صيانة المركبات وإصلاحها، والورشة المتنقلة، و«موتورتشك» وتضم المركز المتخصص في فحص وتسجيل المركبات، الذي يوفر لسائقي المركبات جميع متطلبات الفحص، التسجيل، وما قبل الشراء، و170 نقطة، وتأمين الركبات، وتسجيل السيارة عبر الكشك الذكي، ووحدة «رافد» للحوادث المتخصصة في مساعدة سكان إمارة الشارقة في تلقي تقارير حوادث المركبات، وخدمة المساعدة على الطرق. 62 ألف مستخدم وأشار المدفع إلى أن «رافد» أعلنت إطلاق تطبيقها المحدث مع بدايات العام الجاري، باللغة العربية والإنجليزية والأوردية في متاجر «آى أو إس» و«أندرويد»، يتيح سهولة ومرونة أكبر في الاستخدام، مع تصميم أكثر حداثة، تعزيزا لجهود حكومة الشارقة في التحول الرقمي، وتوفير مزيد من الخدمات التي تسهم في التسهيل على المتعاملين، وتمكينهم من الحصول على عدد أكبر من الخدمات بأقل جهد ممكن ومن أي مكان وعلى مدار الساعة، لمنحهم المرونة اللازمة لإنجاز معاملاتهم بكفاءة عالية، حيث سجل التطبيق الذكي حتى شهر ديسمبر 2021 أكثر من 62 ألف مستخدم. ويوفر التطبيق خدمات عدة، منها المساعدة على الطرق للحالات الطارئة، مثل التزود بالوقود، وتبديل الإطارات والبطاريات، ونقل المركبات المتوقفة بسبب الأعطال إلى الورش، وإمكانية حجز أجرة الشارقة، عبر مركز الاتصال، أو حجز سيارة براق «ليموزين» مرتبطة بتطبيق براق، ليمنح المستخدمين عددا أكبر من الخيارات ضمن تطبيق واحد متكامل، كما يمنح أصحاب المركبات إمكانية حجز خدمة فحص السيارة في مركز «موتورتشك»، والاستفادة من حجز المواعيد في ورشة «أوتو إكسبرس»، وخدمة تخطيط الحوادث ضد مجهول داخل إمارة الشارقة، من دون حضور الدورية لموقع الحادث، وخدمة الإبلاغ عن الحوادث ضد مجهول، وسيكون هناك المزيد من الخدمات المبتكرة في التطبيق خلال هذا العام. وقال الرئيس التنفيذي لشركة «رافد» سنقدم خدمات إضافية للعملاء في وقت لاحق من هذا العام، في إطار الجهود لضمان أعلى معايير الخدمة للمستخدمين على منصة واحدة. كما زدنا عدد الدوريات خلال الربع الأخير من العام الماضي، وستضاف دوريات أخرى في العام الجاري. وأوضح أن نسبة رضا العملاء بلغت خلال العام الماضي 93,4%، فيما بلغت أعداد المتعاملين مع مراكز خدمة العملاء الموزعة في الإمارة 16 ألفا و35 مراجعا، حيث خفض زمن الاستجابة بفضل الخبرات المكتسبة منذ انطلاق خدمات الشركة، وبلغ عدد المستفيدين من إعفاء ذوي الهمم إلى 157 إعفاء، وأجريت 63 ألفا و795 عملية فحص للمركبات. أما خدمات المساعدة على الطرق، فوصلت إلى 13 ألفا و677 طلب خدمة، منها 1340 طلبا عبر التطبيق. محفظة رقمية أكد المدفع أن «رافد» أخذت على عاتقها العمل على تمكين التعاملين من إنجاز الخدمات بأقل وقت وكلفة من أي مكان، وعملت على توفير خيارات عدة للدفع بالمحفظة الرقمية، التي أطلقتها «تحصيل» وكانت «رافد» أول وحدة أعمال تدمج هذا النظام، حيث يمكن للمستخدمين الآن الدفع مباشرة عبر «سامسونج باي» أو «أبل باي»، وهو ما يعزز لسهولة الخدمات المقدمة، وهناك المزيد من الميزات الرقمية. بادرت رافد فى العام الماضي إلى إبرام رعايات وشراكات، من أبرزها اتفاقية رعاية للأنشطة الرياضية، مع نادي البطائح الثقافي الرياضي، واتفاقية مشروع مشترك مع مجموعة البطحاء للسيارات، لتأسيس شركة جديدة تسمى «بيتستوب لخدمات السيارات»، واتفاقية شراكة مع شركة «فيدلتي المتحدة» و«دبي للتأمين»، واتفاقية مع بلدية الحمرية لصيانة وإصلاح وسحب جميع مركبات البلدية.

Salem Saeed Al Midfa, CEO of “Rafid” for Vehicle Solutions, revealed that last year’s statistics of “Rafid” witnessed an increase in light traffic accidents, compared to the previous year by 18%, as the total number of accidents during the past year reached 82,043 accidents. He stressed Rafid’s endeavor to be a leader in high-quality, innovative and comprehensive professional solutions, which is the result of a partnership between Sharjah Asset Management Company, the investment arm of the Government of Sharjah, and OWS Auto, and came to work on a vital contribution to the development of the automotive sector in the region, and upgrading With vehicle safety standards, the mechanism of their examination, and strengthening the position of the car trade market in the Emirate of Sharjah and the UAE. Rafid tracks Al Midfa confirmed that Rafid’s missions include 4 main tracks, including vehicle inspection and registration, express services for cars on the roads, accident management, and integrated management of transport fleets, through its workshop that operates according to the latest technical methods. Among the most prominent causes of recorded accidents, Not leaving a safe distance between vehicles, and being busy with other than the road, which contributed during the year 2021 to the registration of 2,058 accidents with others, and 64,963 light accidents, an average of 225 accidents per day. Meanwhile, the Rafid call and control center received various calls and reports, including 108,614 calls, reports of accidents, 24,295 calls for inquiries, and 8,574 calls for roadside assistance services. He pointed out that Rafid, through its headquarters in the Al Azra area in Sharjah, provides AutoExpress and MotorTech services, as well as accident management services at its unified customer service center in the Ramtha area. There are other centers in the Central Region (Al Dhaid and Al Madam) and the Eastern Region (Khorfakkan and Kalba), all of which are dedicated to receiving customer inquiries and comments, and for any solutions related to the Rafid Accidents Department. There is also an AutoExpress center in Khorfakkan for vehicle service. Providing maintenance, repair, modification and restoration services for all fleets of Sharjah Government vehicles. The services related to accident management and roadside assistance services vary, and they represent the issuance of reports of light traffic accidents of all kinds, such as collisions between two vehicles and more, accidents against an unknown person, accidents involving a fixed object, and the provision of five main roadside assistance services. A service package, and he stated that “Rafid” is characterized by a package of services that provide comprehensive solutions for vehicles across multiple business sectors, mainly represented by “Auto Express”, which includes a vehicle maintenance and repair center, a mobile workshop, and “Motortech” which includes the specialized center for vehicle inspection and registration, Which provides motorists with all the requirements for testing, registration, and pre-purchase, 170 points, vehicle insurance, vehicle registration through the smart kiosk, and the “Rafid” accident unit specialized in helping residents of the Emirate of Sharjah receive vehicle accident reports, and roadside assistance. 62,000 users, and Al Midfa pointed out that “Rafid” announced the launch of its updated application at the beginning of this year, in Arabic, English and Urdu in “iOS” and “Android” stores, allowing greater ease and flexibility in use, with a more modern design, in order to enhance the efforts of the Government of Sharjah in digital transformation, and providing more services that contribute to facilitating customers, and enabling them to obtain a greater number of services with minimal effort, from anywhere and around the clock, to give them the necessary flexibility to complete their transactions with high efficiency, as the smart application was registered until December 2021 More than 62 thousand users. The application provides several services, including roadside assistance for emergency cases, such as refueling, changing tires and batteries, transporting vehicles parked due to malfunctions to workshops, the ability to book Sharjah taxis, through the call center, or booking a “Buraq” limousine linked to the Buraq application, to give users A greater number of options within one integrated application, and it also gives vehicle owners the ability to book a car inspection service at the “Motortech Center”, and benefit from booking appointments at the “Auto Express” workshop, and the accident planning service against an unknown person within the Emirate of Sharjah, without the patrol attending the site of the accident. Anonymous Incident Reporting Service, and there will be more innovative services in the app during this year. “We will provide additional services to customers later this year, as part of efforts to ensure the highest standards of service for users on a single platform,” the CEO of Rafid said. We also increased the number of periodicals during the last quarter of last year, and other periodicals will be added this year. He explained that the percentage of customer satisfaction reached 93.4% during the past year, while the number of customers with customer service centers distributed in the emirate reached 16,035, as the response time was reduced thanks to the experiences gained since the launch of the company’s services, and the number of beneficiaries of exempting people of determination reached 157 exemptions, and 63,795 vehicle inspections were conducted. As for roadside assistance services, it reached 13,677 service requests, including 1,340 requests via the application. Digital Wallet Where users can now pay directly through “Samsung Pay” or “Apple Pay”, which enhances the ease of the services provided, and there are more digital features. Rafid took the initiative last year to conclude sponsorships and partnerships, most notably a sponsorship agreement for sports activities with Al-Bataeh Cultural and Sports Club, a joint venture agreement with Al-Batha Automotive Group, to establish a new company called “Pitstop for Car Services”, and a partnership agreement with “United Fidelity” and “Dubai Insurance”, and an agreement with the Hamriyah Municipality to maintain, repair and tow all the municipality’s vehicles.